SUPPLY CHAINS

We hebben geen wereldwijde pandemie nodig om de supply chains te herzien

We zijn nu meer dan een jaar in de wereldwijde COVID-19 pandemie, en er is veel veranderd in ons dagelijks leven. We werken (meestal) van thuis uit, kinderen zijn vertrouwd met zoom-klassen, afhaalmaaltijden zijn een gewoonte geworden, en niemand houdt meer van het woord "bubbels". Eén ding dat echter niet op hetzelfde tempo is veranderd, is ons wereldwijde toeleveringssysteem. Veel ervan bestaat nog steeds, hoewel het algemene sentiment rond dit systeem is veranderd, en nog steeds aan het veranderen is.

In het begin van 'de globale lockdown' hebben veel analisten en deskundigen ons gewaarschuwd. De COVID-19-crisis was een bewustwording van de tekortkomingen in het wereldwijde systeem van de toelevering, dat is opgezet om meer en goedkopere goederen naar de massa's te laten stromen, dit alles om onze westerse consumptiecultuur te globaliseren.

Hoewel er in het begin een periode van onzekerheid was, waarbij de wereld wakker werd geschud door een pas ontdekte crisis, vond de mondiale dans na een tijdje zijn ritme terug. Het bestellen van kleding of meubilair stuitte niet meer op de gebruikelijke vertragingen. De PBM's stroomden weer van China naar onze grenzen en de winkelschappen waren overvol met toiletpapier. Een tijdlang vonden we "een merk kiezen" geen haalbare kaart meer, maar met een paar weken geduld, zie daar: ze waren er in al hun consumptieve glorie.

Wat onlangs nog meer verbazing wekte in verband met de kwetsbaarheid en de zwakheden van ons wereldwijde toeleveringssysteem, is dat we geen wereldwijde pandemie nodig hadden om het tot stilstand te brengen. Er was maar één schip voor nodig.

Zoals iedereen ondertussen wel weet, werd het Suezkanaal geblokkeerd door een van de grootste containerschepen ter wereld, genaamd Ever Given. Bijna een week lang blokkeerde dit ene schip het hele kanaal en hield het 10 miljard dollar per dag tegen. De reden? "Een windvlaag", zeiden de eigenaars van de MV Ever Given. Een trajectanalyse van de boot leidt zeker tot deze conclusie, voorafgaand aan meer uitputtend onderzoek.

Maar denk hier eens even over na. 10 miljard dollar aan handel wordt per dag tegengehouden door één schip, allemaal door een windvlaag. Gezien de gebrekkige reden (voor nu), is het eerlijk gezegd een wonder dat dit niet eerder is gebeurd.

Niet de COVID-19 pandemie, maar de gebeurtenissen van de voorbije weken hebben de zwakke punten in ons systeem van wereldwijde toeleveringsketens aan het licht gebracht, en de dringende noodzaak om het te herdenken.

Een directe manier om deze inspanning op gang te brengen, is gewoon de productie thuis op de traditionele, vertrouwde manier op te voeren. We weten hoe we dit moeten doen, dus dit lijkt een gemakkelijke manier om te beginnen. Bij deze herschikking van ons mondiale bevoorradingssysteem moet echter met een groot aantal aspecten rekening worden gehouden. Toepassing van de bekende methode voldoet niet aan al deze aspecten. Hogere lonen en lokale belastingtarieven leiden bijvoorbeeld tot een hogere kostprijs van goederen, een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven in de eerste plaats meer en meer zijn gaan offshoren, en zo het kwetsbare systeem hebben gecreëerd waarmee we nu leven. De manier waarop we naar de productie van goederen kijken, moet fundamenteel veranderen.

Bij Kreate 3D, hebben we een manier gevonden om deze uitdaging aan te gaan en een nieuwe richting aan te bieden, door de manier waarop we denken over productontwikkeling te veranderen en 3D printen te gebruiken als een versneller. Wij houden elke fase van het project in-house, van idee tot productie, en zo dicht mogelijk bij u - onze klant - om u te verzekeren van een vlotte samenwerking.

Op deze manier kunnen we uw oorspronkelijke idee of pitch zo dicht mogelijk benaderen.

Naast een ervaring die vlotter verloopt met nauwkeurigere resultaten, bieden wij u er een die sneller, kostenefficiënter en duurzamer is, door ons te concentreren op 3D-printen met bioplastics in zoveel projecten als we structureel kunnen.

De technologie is nog steeds niet bliksemsnel, maar in combinatie met een gestructureerde aanpak en in-house expertise kunnen wij uw project superchargen en laten uitgroeien tot een deliverable die uniek is, perfect is afgestemd op uw specifieke behoeften, duurzaam en kostenefficiënt.

De idee fase

In de idee fase nemen we uw pitch, idee of concept, en zetten het in ongeveer een week of twee om in een volwaardig 3D-model dat perfect aansluit bij uw oorspronkelijke bedoeling. We voeren ook een haalbaarheidsstudie uit om te bepalen welke materialen beschikbaar zijn om te gebruiken. Elk materiaal heeft andere structurele eigenschappen en microafwijkingen. We gebruiken duurzame materialen wanneer het project dit toelaat, maar alleen als dit geen negatieve invloed heeft op uw ervaring van het eindproduct.

Snelle prototyping

Wanneer deze fase van het project is voltooid, gaat het project door rapid prototyping. Dit proces stelt ons in staat om complexere geometrieën sneller te conceptualiseren. Het houdt meer opties open, omdat we real-life productmaterialisaties kunnen onderzoeken en testen. We vermijden ook een grote hoeveelheid productieafval door elk prototype met precisie te printen.

Productie

De laatste fase van het project is de productie. Hier kunnen wij serieproductie aanbieden om de door u gewenste projectdeadline te halen. Wij volgen nog steeds elk project op, en alle in-house expertise die wij bieden gaat niet verloren in de vertaling. Wanneer uw product klaar is, overlopen we elk hoekje en gaatje om er zeker van te zijn dat alles in orde is en voldoet aan uw en onze normen.

Bent u klaar om te herbekijken hoe productontwikkeling van boven tot onder in zijn werk gaat? Leer hier meer over het proces en de mogelijkheden van Kreate 3D.